Bonaire, History, Charts and Maps, The Rincon and the Evangelists, Missionaries of Bonaire, 1520-1636

1519

With the approbation Juan Martin de Ampies, the Jesuits declared all inhabitants of Aruba, Curaçao, Bonaire and Tierra Firme (Los Guatiaos) “Friends of the Spanish” (Amigo de los Españoles) and, therefore, they were preserved from slave raids.

1520

On the second expedition, six Spanish evangelists are left on Aruba and Curaçao to build a Mission (Misión).

1542

The Missionaries were against the abuses on the indian population, they asked Charles V to take dispositions against the “encomenderos”, the New Laws were published in 1543.

“Hoy son publicadas en la ciudad de Barcelona las llamadas Nuevas Leyes. Desde los primeros descubrimientos de las Indias los reyes católicos dictaron leyes para proteger la libertad de los indios y asegurar su buen tratamiento; pero los conquistadores y encomenderos no las acataban por su codicia. Debido a los malos tratos, a las enfermedades contagiadas por los españoles y a las consecuencias de la conquista y colonización, la población se había reducido notablemente. Los religiosos dominicos franciscanos y padres jerónimos urgían al emperador para acabar con estas situaciones de abuso y tiranías. Los dominicos con energía se oponían a los conquistadores, encomenderos, repartimientos y hasta a los mismos monarcas contra la esclavitud y la dura e infamante explotación de los indígenas. Uno de ellos fue Bartolomé de las Casas, quien exigía al rey de España que remediara los excesos cometidos en las Indias. En 1542, el emperador Carlos V reunió a los más notables teólogos, juristas y hombres de Estado, para conocer su opinión sobre el buen gobierno de las Indias. Las Casas defendió con vehemencia la libertad de los indígenas y, al final de la consulta y después de grandes y notables polémicas, redactaron una colección de disposiciones que hoy son sancionadas por el emperador y que  serán revisadas y vueltas a publicaren Valladolid el 4 de junio de 1543.”

1630

Map of Venezuela, cum parte Australi Novae Andalusiae, by Willem Blaeu. Amsterdam, 1630/40.

Novae Andalusia is the territory owned by the Spanish, Nueva Andalucia. There is a church/mission located in Rincon, Bonaire. It appears that the two missions of 1520 were established on Bonaire and Curaçao.

©2012 Olivier Douvry/GlobeDivers

Tagged as: , , , , , ,

Categorised in: 2012, Bonaire, Library, Maps and Charts, News, People, Pirates and battles

Please, leave a reply.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

©2014 Olivier Douvry/GlobeDivers
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 118 other followers

%d bloggers like this: